Esimerkkimateriaali–Akatemiapaketti-Perustaidot

Keskittymisen perustaidot

Harjoite 5: Erilaiset keskittymisminuutit

Teeman harjoitteet tasoittain:

Lasten harjoitteet

Keskittymisen valmiudet

Keskittymisen perustaidot

Keskittymisen huipputaidot

Erilaiset keskittymisminuutit

 

TAVOITTEET JA HYÖDYT

  • Harjoite on toistettaessa monipuolinen ja tehokas keskittymiskyvyn perusharjoitus.
  • Harjoite kehittää kykyä suunnata ja säilyttää huomio sekä taitoa vaihtaa huomion kohde.
  • Myös ajattelun hallinta sekä vireystilan tunnistamisen taidot kehittyvät.
  • Harjoituksen avulla voidaan luoda kiinnostava keskustelu ja oivalluksia siitä, miten oma ajattelu ja vireystila todella muuttuvat minuutissa ja miten keskittymisen voi saada omaan hallintaan.
  • Urheilijat oppivat nopeasti tekemään harjoituksen myös itsenäisesti ja käyttämään sitä keskittymisensä apuna.

AJANKÄYTTÖ JA TOISTOT

  • Harjoitukseen kuluu aikaa minuutista muutamaan minuuttiin valittujen harjoitusminuuttien määrän mukaan.
  • Harjoitusta voidaan toistaa yhä uudelleen.
  • Opittuaan harjoituksen urheilijat voivat tehdä sitä itsenäisesti ja hyödyntää erityisesti itselle sopivia keskittymistapoja.

TILA JA VÄLINEET

  • Harjoitus voidaan toteuttaa rauhallisessa tilassa, mutta sen voi myös tehdä missä vain lajiharjoitusten yhteydessä.
  • Jos mahdollista, valmentaja voi mitata kellolla aikaa.

 

SUORITUSOHJEET

  1. Urheilijat istuutuvat tai jäävät muuten paikoilleen, jos toteutatte harjoituksen lajiharjoituksen lomassa.
  2. Ohjeista urheilijat kuuntelemaan sinua ja toimimaan seuraavien harjoitusminuuttien aikana ohjeidesi mukaisesti. Kerro ensin koko harjoituksen kulku, ja aloittakaa sitten ensimmäisestä minuutista ja jatkakaa niin monta erilaista harjoitusminuuttia kuin haluatte. Opasta urheilijat tarkkailemaan vireystilaansa sekä siinä mahdollisesti tapahtuvia muutoksia erilaisten harjoitusminuuttien välillä.
    • 1. minuutti: Keskity seuraavan minuutin ajan hengitykseesi, hengitys kulkee sisään – ulos – sisään…
    • 2. minuutti: Keskity tarkkailemaan jotain esinettä. Keskity herpaantumatta esineeseen minuutin ajan.
    • 3. minuutti: Anna ajatustesi tulla ja mennä täysin omia teitään, miten haluavat. Älä arvioi tai yritä hallita niitä mitenkään – ole vain.
    • 4. minuutti: Nyt et saa ajatella minuuttiin mitään, et saa ajatella edes sitä, että et saa ajatella!
  3. Keskustelkaa lopuksi, tuntuiko harjoitus vaikealta vai helpolta, ja minkälaisia ajatuksia se herätti. Katso alta vinkeistä mahdollisia keskusteluvirikkeitä.

 

VINKKEJÄ!

  • Harjoituksen jälkeen voi miettiä tai kysyä, minkä keskittymisminuutin kukin valitsisi, jos olisi pakko keskittyä sillä tavoin viimeinen minuutti ennen kilpailun tai jonkin muun tärkeän tapahtuman.
  • Voidaan keskustella myös keskittymistapojen yksilöllisyydestä. Tämä näkyy esimerkiksi siinä, että ryhmän kaikki urheilijat eivät valitse samaa tapaa keskittyä suoritusta edeltävällä minuutilla.
  • Harjoitusta voi soveltaa esimerkiksi vähentämällä tai lisäämällä keskittymisaikoja sekä lisäämällä erilaisia häiriötekijöitä tai vaihtamalla keskittymisen kohdetta ja tapaa.