Esimerkkimateriaali-Akatemiapaketti-Ryhmädynamiikka

Harjoite 3: Roolien selkeyttäminen ja vastuun jakaminen

 

 

Tavoitteet:

  • Tavoitteena on oppia ymmärtään ryhmän/joukkueen rooleja ja tulla tietoiseksi näistä.
  • Käyttäytymisessään ja suhteessaan toisiin ihmisiin ihmisellä on erilaisia rooleja. Ryhmän jäsenet omaksuvat kolmenlaisia toimintarooleja: tehtävän suorittamiseen suuntautuvia, ryhmää
    ylläpitäviä ja sen toimintaa helpottavia sekä ryhmän toimintaa häiritseviä rooleja.
  • Rooli voi olla itse otettu tai toisilta saatu.

 

Suoritusohjeet:

 

  1. Tutustukaa esimerkkeihin roolituksesta:

 

PELIPAIKKA- JA SUORITUSROOLIT:

maalivahdit

puolustajat: laitapuolustaja, toppari

keskikenttäpelaajat

hyökkääjät

SOSIAALIIIN JA PERSOONALLISIIN OMINAISUUKSIIN PERUSTUVAT ROOLIT:

kapteenit

alku- ja loppuverryttelyn vastuuhenkilöt

joukkueen sosiaalisista tapahtumista vastaavat henkilöt

ryhmän nettisivujen vastuuhenkilöt

matkustamiseen liittyvien asioiden vastuuhenkilöt

peli/kilpailuvarusteisiin liittyvät vastuuhenkilöt

pukukoppimusiikista vastaavat henkilöt jne.

  1. Valmentaja määrittelee pelipaikkaroolit tai muut vastaavat suoritusroolit ja niihin kuuluvat keskeisimmät osaamistavoitteet yhtenäisesti koko ryhmälle.
  2. Jakaudutaan pienryhmiin pelipaikkaroolien tai muiden roolien mukaan. Jokainen pienryhmä vastaa seuraaviin kysymyksiin koskien omaa roolia:
    • ”Mikä on pelipaikkani tai muun oman roolini tavoite?”
    • ”Mitkä harjoitteet ja toimintatavat kehittävät rooliini kuuluvien taitojen kehittymistä?”
    • ”Mainitse kaksi tavoitetta, joissa haluat ”kehittyä omassa roolissasi seuraavan kauden aikana.”
    • ”Mitkä ovat keskeisimmät asiat yhteispelissä omasta roolista katsottuna?”
  1. Pienryhmät esittelevät vastaukset koko ryhmälle.
  2. Keskustelkaa sitten eri roolien merkityksestä kaikki yhdessä:
  • ”Miten selkeä roolitus voi auttaa joukkuetta yhteisen tavoitteen saavuttamisessa?”
  • ”Minkälaista harjoittelua eri roolien tehtävät vaativat?”
  • ”Miten kukin joukkueen jäsen voi tukea ja auttaa itseään ja muita roolivastuun ottamisessa ja kantamisessa?”
  • ”Mitä tehdään, jos rooli ei tunnu itselle oikealta?”
  • Kokoontukaa vielä pienryhmiin keskustelemaan ja arvioimaan omaan rooliin kuuluvaa toimintaa.” Roolit voivat vaihtua ja pienryhmät muuttua.


shutterstock_2907745